29 minutes
19 September 2018
Tune in for a lively blend of conversation, drama, and music as we explore health and daily life. We follow teachers and pupils exchanging practical lessons about invisible microbes—how they spread through dirty hands, food, water, and even flies—and the simple habits that prevent illness, from washing with soap to safe food preparation and keeping homes clean. Alongside these scenes, we hear reflections on routine in Afghan homes, such as removing shoes indoors and managing animals around children. The journey also turns inward, with personal testimony and spiritual reflections on finding direction, hope, and purpose.
Transcribed by AI
موسیقی رادیو صدای زندگی شنوندههای عزیز سلام شما آواز ما را از رادیو صدای زندگی میشنوید که هر روز صبح روی موج کتاه 31 متر به این پخش میگردد حال شما را دعوت میکنیم به شنیدن برنامه این عوض موسیقی شنوندههای عزیز سلام با شنیدن رادیو صدای زندگی خوش آمدین ما جاوید هستم که در خدمت شما قرار دارم چی حال دارین خانواده و عزیزانتان چطور استن؟ از خدا من میخوایم که همیشه خوش و صحت و سلامت باشین دوستهای مهربان این برنامه اصل سلب برنامههای صحت ماست که به شما شنوندههای گرامی تقدیم میکنیم امو قسم که از نام برنامه پیداست ما در مورد صحت و سلامتی گرد میزنیم ما خواد گفتیم که مریضیها و درتها از کجا باوجود میان و ما چطور میتانیم پورا وقایه کنیم و به این مرضها کمتر مبتلا شهیم و اگر خدای نخواسته مبتلا شدیم چطور بتانیم که این مریضیها را تداوی کنیم دوستهای عزیز شما شنوندههای برنامههای صحت ما هستید برنامههای امروز در مورد حفظ و سیاه میباشه به این ارتباط همکارای ما یک گرامهها را به شما تقییم میکنیم بیاین با همین گرامهها را بشنویم شنوندههای عزیز تشکر که از ویب ساید ما دیدن نمودید اگر شما مئل دارید که از طریق تلیفون امروی ما به تماس شوید و سؤالات و پیشنادههایتان را امروی ما شریک بسازید لطفاً به شمار تلیفون 001 450 305 1354 زنگ بزنید کمال در تفریح نانهچاشت در اتاق معلمین بود و به چهار طرف نگاه میکرد دو نفر از معلمین پیش اون میآمدند وقت تفریح نانهچاشت برای معلمین وقت خوبی در مکتب بود به خاطری که اونا تنها در وقفه نانهچاشت میتانستند با هم نشسته و با هم قصه کنند میرویز هم مثل معلمهای دیگه وقفه نانهچاشت بسیار خوش داشت میرویز و جاوید دوستان خوب کمال بودند سلام کمال جان چطور هستی؟ خیرتی هست؟ میمانها امروی صبح چقدر یک نمایش دلچسپ و خنددار اجرا کردن بسیار خوشم آمد مگرم من تو را اونجا ندیدم مریض خودانخواسته نبودی؟ یا کدام جای رفته بودی؟ کمال جان این میمانها آمده بودن که به شاگردان حفظ و سیعت درست بدن من هم خیلی چیزها را یاد گرفتم بسیار خوشم آمد اونا نمایش اجرا کردن رویش درست دادنشان آسان و جالب بود خودت کجا بودی؟ من همراه سر معلم صاحب در باره یکی از شاگردها که در صنف اخلال میکد کم میزدم به همین خاطر نتونستم که در جلسه اشتراک کنم میمانها چه درست میدادن؟ اونا اول در باره میکروب گفتند اونا گفتند که میکروب یک قسیم چیزهای بسیار خرد هستند که ما او را به چشم بیدن نمیتونیم و گفتند میکروبها ما را مریض میسوده میکروبها مثل هشرات بسیار خرد هستند ویروسها و باکتیلیاها دو قسیم میکروب هستند وقتی ما چیزی میخوریم یا به چیز دست میزنیم یا حتی از طریق نفس کشیدن این میکروبها به داخل بدن ما میاد بعضی از این میکروبها ما را مریض میسودند میمانها یک بازی کوتا را اجراک کردند در این بازی بره ما نشان دادند که خاک چطور پر از میکروب هست وقتی که هیوانات و یا انسانها در خاک متفوه میکنند بعد میکروبها به دستهای اطفال که در خاک بازی میکنند یا پاهایشان میچسبه و بعد از او وقتی که تفل با دستهای ناششته غذا میخوره میکروبها به داخل بدنش میرند امکان داره که این میکروبها تفل مریض کنه یا گاهی اوقات هیوانات خانگی میکروبها را با پاهایشان به داخل خانه انتقال میتند و بعد خاک به دستهای افراد خانه تماس پیدا میکنه و انسانها مریض میشند اگر کسی غذای کسیف و چطله بخوره و یا با دستهای کسیف و ناششته غذا بخوره امکان داره که اصحال شوه یا با مرض کرم میده گرفتار شوه اتا اگر در خانه مگست باشه شاید پاهای مگست هم امکان داره کسیف شوه و وقتی که روی غذای کس بیشینه میکروبها به غذا انتقال میکنه مشکلی است که ایچ کس نمیتونه میکروبها را بیبینه پس اگر دستهای ما آلوده به میکروب باشه و ما با دستهای آلوده به میکروب غذا بخوریم اتنی مریض میشیم و این میکروبها سبب مریضی ما میشن اما آدم نمیفهامه که این مریضی از کجا آمده است چرا که میکروبها به چشم دیده نمیشن اونا برای ما گفتن که با رویشهای آسان میتانیم که مریضیها را وغایه شویم و از مریضیها جلو گیری کنیم اول باید دستهای خود همیشه بعد از رفعاجت و قبل از قضا خوردن با او سابون بوشویم باید ناخونای خود بگیریم بخاطر که میکروب و یا کسافات در زیر ناخونای ما جمع میشن و وقتی که با دستهای ناشسته یا ناخونای دراز قضا بخوریم میکروبها به دهان ما داخل میشن ما باید سر قضا را بو پوشانیم و کلکینهای عطاها را جالی بزنیم تا مگه اصهاب و پاهای کسیفشان داخل خانه نیاین یا روی قضای ما نشینن میمانها این را هم گفتن که بیترین کاری است که برای رفعاجت از تشناب استفاده کنیم هر فامیل باید فقط یک جای برای رفعاجت انتخاب کنه تشناب باید دور از چای آب آشامیدنی ساخته شوه اگر تشناب دور از چا باشه کل میکروبها به داخل چای بدرفت رفته و سعن خانه را آلوده نمی کنن یک رویش دیگر برای بیتر شدن صحت فامولایی است که ایوانات را دور از جای بازیای اطفال نگه دارن بخاطر وقتی که ایوانات رفعاجت میکنه متفایشان با خا گد شده و امکان داره به دستا، کالاها یا سامان بازی اطفال بچسبه مرخوارا نمیشه از جای بازی اطفال دور کنیم مرخوار هر جایی که دلشان شد میرن مرخوار ما حتی به داخل خانه هم میرن کمال جان، میشه که یک مرغانچه برای شان جور کنی تا مرغا در یک جای باشن اگه مرغا در یک جای باشن اطفال میتونن در دیگر جای اولی بدونی که کسیف شون بازی کنن آنها گفتن که هر کس باید هر روز خودشا با هاو و هفته دو بار هم با سابون بشویم بله سرهای خود را باید زود زود بشویم به سطر که بعضی از میکروبها بلای پست و موهیهای ما چسبیده و رشد و نموم میکند اگه هر روز همام بریم، میکروبها از بین میرن بناهن به مرض پوستی یا خورش پست دوچار نمیشیم و سر ما را شبش نمیذند بعض اوقات مردم در وقت همام کنند با بعض چیزها میسل طلاشی چوب یا اشیای نکتیست روهایشا نمی خراشند مگر میمنه برای ما گفتن که فقط از تکه پاک و ملائم استفاده کنیم بخاطر که خراشیدن روی با این قسمت شد باعث میشه که روی ما زخم شد همه ما باید بود بپوشیم بخاطر که بود پاهای ما را در مقابل کسافات زخم و کرمها محافظت میکنه وقت داخل خانه میشیم باید بودهای خود بکشیم تا کسافات و میکروبها داخل خانه نشوند البته کشیدن بود قبل از داخل شدن به خانه رسم و رواج ما افغان هست اونا برای ما چند بار گفتن که مهمترین چیز برای حفظ سلسله ای ای از که دستای خودا با آو و سابون بوشویم هیچ کس نباید شستن دستها را فراموش کنه یا دی ای حسه تنبالی کنه همیشه قبل از نان خوردن بعد از رفع حاجت وقتی که به یک چیز کسیف دست میزنیم و در وقت تحییه نان خصوصا وقتی که به گوشت خام یا تخم مرک دست میزنیم دستای خودا باید بوشویم همچنان وقتی که مریض هستیم یا از یک شخص مریض مراقبت میکنیم باید دستای خودا زود زود بوشویم خاصتا اگر کسی رزش داشته باشه عدسه بزنه یا اصحال و استفراغ داشته باشه اگر به سطل کسافات دست بزنیم باید حتما دستای خودا خوب بوشویم اگر این چیزار همیشه به یاد داشته باشیم صحت ما بهتر خواد شد و به مریضیهای مثل اصحال زیاد مبتلا نمیشیم باید دستاییها را میدانیم و میتانیم به اطفال خود درست بدیم خوب شد که اطفال مکتب در باره حفظ سحه چیزهایی یاد گرفتن مثلا یاد گرفتن که چطور از بدنشا مراقبت کنن و او را پاک و تمیز نگه دارن ما باید در تشناب و پیش نال او یا در شویی سابون بانیم این کار به اطفال کمک میکنه تا در مکتب به کارهای خوب آداد کنن زیادگان گرامی آل توجه شما را به شنیدن یک آهنگ جلب میرویم بعد شنیدن آهنگ دوباره در خدمت شما آزر میشیم لطفا ما را فراموش نکنیم زیرا زندگی خود داده برما زیرا زندگی خود داده برما مصیب و بهر ما چوبانی نیکو زیرا زندگی خود داده برما زیرا زندگی خود داده برما خداونده چوبان منه یار ندارم احتیاج به هیچ خس و خار میخوا باند مرا بروی سبزه سویه یا به روان سازد مرا کار مصیب و بهر ما چوبانی نیکو زیرا زندگی خود داده برما زیرا زندگی خود داده بروی سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار اصای تو تسلی بخش جانم بپیش دشمنان کارم تو سازی سرف رازم بپیش دشمنانم مصیب و به روان چوبانه نکو زیرا زندگی خود داده برما مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار مصیب و به روان سازد مرا کار شوهم ساکن بدر بارد به ازد مصیب و به روان چوبانه نکو زیرا زندگی خود داده برما زیرا زندگی خود داده برما زیرا زندگی خود داده برما دوستای شنونده آهنگ رو شنیدین امید است که لذت برده باشد خوب دوستای عزیز بیاین به ادامه درامه گوشت بدم همه تر مهمانا گفتند که ما باید روزی دو بار دندانهای خودم مصواق بزنیم مصواق زدند میکروبهای دندانها پاک میکند میکروبها دندانها را سراخ میکند سبب زخم دهان میشود و دهان بوی بد میتند مهمانا برما گفتند که میکروبها روی قضاها هستند و گایی هم داخل عاب میباشند که باید سبزیجاد و ترکاریجاد و دیگه چیزهایی که خام خورده میشند اول باید با آب پاک بشویم و برای خوردنشان از زرفها و قاشغهای پاک استفاده کنیم گوشت باید خوب پخته شوه تا میکروبهایش بمیره هر چیزی که با گوشت خام تماس پیدا میکنه مثل دستها و زروف یا کارت نباید به قضاهای دیگه تماس پیدا کنه و به دیگه چیزها زده شوه باید قبل از استفاده کدن اونا اونا را بشویم مواد قضایی مثل برنج، لوبیا و هر قسم قضایی دیگه باید در داخل زروف سربسته نگاه داری شوند تا موشها به داخل اونا نفوز نکنند بخاطر که موشها میکروبها را به مواد قضایی انتقال میتند آب نوشیدنی و آب برای پخت پز باید پاک باشه مثلا آب جوش کده و برای دو دقیقه بمانیم تا جوش بخوره وقتی کمال به سنف رفت از شاگردهش موضوعاتی را که در جلسه یاد گرفته بودند پرسید از پنج شاگرد خواست تا هر کدام یک موضوعی را کیاد گرفتند بالای تختن نوشته کنند اول همه خاموش بودند شاگرده به همدیگه سیل میگردند بعضیها لبخند میزدند بلاخره یک بچه دا حالی که خجالت میکشید پیش روی سنف آمده و شروع کرد به نوشتن بالای تخته چهار بچه دیگر هم بعد از او آمدند هماره تلیفون 001-450-305-1354 زنگ بزنید شنونده ی عزیز امو قسم که جسم ما نیاز به افضل صحه داره و مراقبت داره روح و روان ما هم ضرورت به مراقبت داره آیا شما خود را در قید و بند میکروبهای شیطان میبینید؟ آیا شما خود را سردرگم میبینید؟ آیا زندگی بی ادفه دنبال میکنید که غرق در میکروب هستید؟ آیا خود را در تاریکی سرگردان میبینید که چار طرف تان میکروب آهاته شده؟ آیا کسی نیست که شما را درس افضل صحه بده و شما را از این بدبختی نجات بده؟ اگر چنین است به ایسای مسیر رو یا ورین؟ او جواب شماست او فرمود من نور دنیا هستم کسی که از من پیروی کند در تاریکی سرگردان نخواهد شد بلکه نور زندگی را خواهد داشت عزیزای شنونده آیا هرگز احساس کدین که پشت دروازههای بسته بند ماندین؟ و اگر هم کدام دروازه به روی تان باز میشه همه چیز خالی میبینین که در اون طرف دروازه چیزی نیست آیا در جستجوی دروازه هستین که شما را به یک زندگی پرمانی رهنمایی کنه؟ اگر این قسم است به ایسای مسیر روی بیارین او به شما کمک میکنه او فرموده من در هستم هر که به وسیله من وارد شود نجات میابد و به داخل و خارج میرود و الوفه پیدا میکنه شنویندهی رادیو صدای زندگی آیا در رابطه خود با دیگرها خود را شکست خورده میبینین؟ آیا دوستیهای شما ستی هست؟ آیا به نظر میرسه که همه در پای سوی استفاده شخصیها شما هستن؟ اگر چونین هست به ایسای مسیر رو آورین او شما را کمک میکنه او میفرمایه من چوپان نیکو هستم چوپان نیکو جان خود را برای گوزفندان فدا میسازد دوستهای عزیز آیا کدام وقت از خود سوال کدین؟ بعد از مردن چی خواد شد؟ آیا از زندگی کدن برای چیزهای بیفایده و فانی خسته شدن؟ آیا بعضی وقتها فکر نمیکنین که زندگی بیمناست؟ عزیزا اگر طالب زندگی بعد از مرد هستین اگر این چنین هست و میخواین که زندگی عبدی داشته باشین به ایسای مسیر ایمان بیارین او شما را صاحب زندگی عبدی میسازه او فرمود من قیامت و زندگی هستم کسی که به من ایمان بیاره حتی اگر بمیره زندگی خواهد داشت و کسی که زنده باشه و به من ایمان بیاره ایسای مسیر مرد تا ما یاد داشته باشیم اگر ما به ایسای مسیر ایمان بیاریم به این مطمئن باشیم که مرگ و پرداخت مجازات گناههای ما بود اما گناههای ما بخشیده خواهد شد در این صورت هست که تشنگی روحانی ما رفع خواهد شد تاریکی به نور تبدیل خواهد شد یک زندگی پر مانا و با ادفع تجربه خواهیم کرد بیترین دوست و چوبان نیکو خود را خواد داشتیم و ایتمنان خواهیم داشت که پس از مرگ ایات جاویدانی خواهیم داشت ایات قیامیافته در آسمان با امرای ایسای مسیر در عبدیت زیرا خدا به دنیا آنقدر محبت داشت که پسر یک آنه خود را داد تا ارکی با او ایمان بیاورد علاق نگردد بلکه صاحب زندگی عبدی شود شنوندههای عزیز در این قسمت برنامه برادر عزیز را امرای خود داریم که میخواهند بر ما قصه کنند که چی شد که به ایسای مسیر ایمان آوردن شما را خوش آمدید میکنم به برنامه امروز تشکر سلامت باشین من سلام عرض میکنم خدمت شنوندههای عزیز و آلی من توضیح میکنم که من چطور شد که به ایسای مسیر ایمان آوردم و از چطور ایسای مسیر زندگی من را نجات داد من در یک خانواده شیعه مسحب خیلی خانواده مسحبی به دنیا آمدیم و در مسجد بزرگ شدیم خیلی وقتا ما در مسجد بودیم و در خانه خیلی کم بودیم و من از این زمان مثلا در مسجد که بودیم ما همیشه از طرف آخوند یا هموملا ما همیشه مورد عزیز و آزار قرار گرفته بودیم و اینا نمیموندن که ما مکتب کلاس بریم یا سنفه اول سنفه دوم و این کلاسها را نمیخواست که ما انجام بیدیم و همیشه ما را سعی میکرد در مسجد نگاه دارد و خیلی ما را آزار عزیزید میکرد و این باعث یک نفرت خیلی بزرگ در وجود ما آمده بود و در خانه هم همچنین ما مشکلات زیاده داشتیم و تا این که من تصمیم گرفتم و از خانه آمدیم بیرون در خانه دا قد شده بود و من کم کم در زندگی با مسیحی هایی که آشنا شدیم من اول با یک نفر اینا آشنا شدیم و از طریق او این اشتیاغ در دیلم به وجود آمد که من باید با مسیحیها بیشتر آشنا شدم و این کار کردم و رفتم در بین اینا در بین جامعه مسیحیها بین ایماندارا و من بسیار شش ماه هفت ماه تا مدت یک سال من این طول کشید تا من تحقیقاتم کامل شدم و من کل تحقیقات جمع کردم و بعد من قلب خود را سپردم به عیسای مسیح و قسل تحمید گرفتم و بعد از او عیسای مسیح زندگی من را تغییر داد فکر من را تغییر داد قلب من را حوست کرد و من بعد از او ارتباط با خانه آده دوباره پیدا کردم و او زندگی قبلی که داشتیم او را انداختم دور و یک زندگی جدید دوباره دریافت کردم و خیل خوهر و برادرهای ایماندار مسیحی و برادرهای افغان ماه که مسیحی هستن من با اینا آشنا شدم و امروزم خدا را از هر بار شکر میکنم و تشکر میکنم از عیسای مسیحی که زندگی من را تغییر داد و من تا زنده هستم در خدمت عیسای مسیح خواهم وای درگه دارال شفا برگی بسه رنج از وفا منجی مایی صابیا گر با تو هم حسیان کجاست گر با تو هم حسیان کجاست در نزده تو عرمان کجاست گر با تو هم حسیان کجاست گر با تو هم حسیان کجاست در نزده تو عرمان کجاست با رحمتت نیران کجاست منجی مایی صابیا با رحمتت نیران کجاست منجی مایی صابیا دادی شفا هر کرا را بچار و رنج را را دادی شفا هر کرا را بچار و رنج را را دادی شفا هر کرا را را منجی مایی صابیا منجی مایی صابیا منجی مایی صابیا نور جهان از روی تو نور جهان از روی تو خورم بهشت از بوی تو خورم بهشت از بوی تو نور جهان از روی تو نور جهان از روی تو خورم بهشت از بوی تو خورم بهشت از بوی تو مانجیه مایی سامی مانجیه مایی سامی سوالات و پیشناهای دو کنین دورند دورند دورند دورند دورند دورند دورند دورند